"GRIMM MASALLARI"

1_ Kitabın ismi: Grimm Masalları 1. Cilt
2_ Yazarı: Grimm Masalları
3_ Yayınevi: Can Çocuk Yayınları
4_ Resimleyen: Mustafa Delioğlu (renkli resimli)
5_ Türü: Masal
6_ Yaş grubu: 9+
7_ Basım yılı: 2007

Eleştiren: Bilgin Adalı

Ne zamandır elimin altında duruyordu Grimm Masalları. Ara ara okuyarak iki günde bitirdim.

Masalların bir öbeği, eski bir ilkokul öğretmeni olan rahmetli anneanneciğimle buluşturdu beni. Altın Kaz’ı, Bremen Mızıkacıları’nı (kitapta Çalgıcıları), Kırmızı Başlıklı Kız’ı (Anneannem daha değişik anlatmıştı, avcı karnını yarıp büyükanne ile Pembe Şapkalı’yı kurdun karnından çıkarırdı. ), Rapunzel’i, Küçük Yiğit Terzi’yi (Bir Vuruşta Yedi Öldüren’di onun da adı), Parmak Çocuk’u, Üç Altın Saçlı Dev’i (Nine oğlanı karıncaya değil, elmaya çeviriyordu), Balıkçıyla Karısı’nı ondan dinlemiştim defalarca. Binbir Gece Masalları’nın bir öbeğiyle tanışmam da onun sayesinde olmuştu. Sanırım küçük yaşlarda yazmaya başlamamda anneannemin büyük etkisi var. Devler, periler, cinler, büyücüler… Heyecanla dinlediğim bu masallar, hayal gücümün gelişmesine epeyce katkıda bulunmuş olmalı. Ondan dinlediğim masalları sonra gider mahalledeki arkadaşlarıma anlatırdım. Heyecanla dinlerdi hepsi de. Ama anneanneciğimin anlatışı başka türlüydü. Ballıydı… Kendine özgü bir yöntemi vardır masal anlatmanın. Bilirdi o.

Kitapta yer alan masalların bir öbeğini de, ilkokula başladıktan sonra kendim okumuştum. Hayat Suyu (biraz değişikti benim okuduğum), Külkedisi, Hansel ve Gretel, Rumpelstiltskin, Pamuk Prenses, Kurbağa Prens…

60 yaşını aşmış bir kocaman çocuk, bir çocuk yazarı olarak yeniden okuduğumda Grimm Masalları’nı, çocukluğumda yaşadığım keyfin bir benzerini yaşadım.

Masallar, inanılmaz renkli bir dünyanın kapılarını aralar çocuklara, hayal güçlerini uyandırır, geliştirir. İlle de üç oğul ya da üç kız vardır masallarda. En yakışıklı, en güzel, en akıllı, en iyi yürekli olan hep en küçükleridir. Dört kardeştik biz. Üç erkek, bir kız… Erkeklerin en büyüğü olduğum için çok kızardım buna.

Oğluma ve kızlarıma anlattım bu masallardan aklımda kalanları yıllar sonra. Anneannem kadar keyifli anlatabildim mi bilmiyorum. Sonra ben kendi ölçeğimde bir masalcı amca (Bilginamca) olmaya soyundum. Her halde severek okuyan birkaç çocuk olmuştur yazdıklarımı.

Bunca yıl sonra yeniden okuyunca Grimm Masalları’nı, bunları düşündüm işte.

Nihal Yeğinobalı’nın tertemiz, dupduru Türkçesi, Mustafa Delioğlu’nun hayal gücünü okşayan, zaman zaman gıdıklayan çizimleriyle, çocuklar için dört dörtlük bir tatil armağanı olmuş Grimm Masalları. Anlayamadığım şey, yaş grubunun niye 9+ olarak belirlendiği… Bence okuyup yazmayı söken her çocuk keyifle okuyabilir bu kitabı.

Çocuğuna kitap arayan tüm anne ve babalara, daha önemlisi tatilde keyifli bir kitap okumak isteyen tüm çocuklara öneririm. Dilerim ikinci cildi de yakında çıkar…

Bu arada, kimi masallarda gördüğümüz şiddet öğelerinin çocukları olumsuz yönde etkilediği konusundaki tartışmalara da küçük bir gönderme yapmak istiyorum:

Doğrusu, uzun yıllar boyunca ben de masallardaki şiddet öğelerinin çocukları olumsuz yönde etkileyebileceğini düşünüyordum. Toplum Gönüllüleri Vakfı’nın ve yayıncılarımdan Can Çocuk’un düzenlediği okul söyleşilerinde karşılaştığım binlerce çocuk, herhangi bir dayanağı olmayan bu önyargımı büyük ölçüde kaldırdı ortadan. Masalın kurmaca olduğunu, gerçek olmadığını çok iyi biliyor çocuklar. Sanırım sorun, biz yetişkinlerin çocuklar konusundaki güvensizliğimizden kaynaklanıyor. Masal masaldır, gerçek de gerçek… Masal padişahının kelle alması ile, düğünde maganda kurşunuyla insan ölmesi arasındaki farkı iyi değerlendirmek gerek.

Sahi, her konuda kurslar, okullar açılıyor da, çocuk yetiştirme konusunda anneleri, babaları eğitecek bir kurs ya da okul neden yok. Sanırım böyle okullar da açılmalı ve öğretmenlerinden bir ikisi de mutlaka çocuklar olmalı.

Dağıldım… Grimm Masalları’ndan söz ediyordum. Dünya kültürünün ortak ve en değerli miraslarından biri olan Grimm Masalları’nı tüm çocukların okumasını isterim doğrusu. Büyükler de okusa (kimisi yeniden okusa) pek iyi olur…




1 yorum:

Sevgili Bilgin Adalı;
Kitap olduğu için okunmalı her kitap.Ama eğer işin içinde bir zorlama varsa okunmamalı hatta el değmemeli kitaplara... Zamanın getirdiği uğraşlardan dolayı maalesef ki unutulmuş bir hobi olan kitaplar bana ve arkadaşlarıma öğretmenlerimiz tarafından zorla okutturulmaya çalışılıyor.7. sınıf öğrencisi olarak gerçekten kitaplara bayılırım.Ama şimdi Grimm Masallarının özetini internetten arıyorum.Normalde alır okurdum.Lakin şart konulduğu için okumak istemiyorum.Haksız mıyım?