SELEN OKULDA ve BENİM ADIM SELEN (Aysel Gürmen)


1_ Kitabın ismi: SELEN OKULDA ve BENİM ADIM SELEN
2_Yazarı: Aysel Gürmen
3_Çizer: Sibel Demirtaş
4_Yayınevi: Uçanbalık Yayınları

[1] Benim Adım Selen, Aysel Gürmen, Uçanbalık yayınları, Kasım 2002 (beşinci basım)

[2] Selen Okulda, Aysel Gürmen, Uçanbalık yayınları, Ekim 2004




Eleştiren: Bilgin Adalı


SELEN DİYE BİR KIZ…

Yaklaşık üç yıl olmuş kızlarım Yağmur ve Damla sayesinde ben Selen’le tanışalı. Birileri önerdiği için mi, yoksa adını sevdikleri için mi şimdi anımsamıyorum, her nasılsa anneleriyle birlikte “Benim Adım Selen”i
[1] bulmuşlar bir kitapçıda. Ben de o sırada harıl harıl “Havşan Öyküleri’ni yazmaktayım. Çalışma odamla kızların yatak odası bitişik olduğu için, her gece duyuyorum seslerini. Elif bir şeyler okuyor, kızlar kıkır kıkır gülüyor. Sonunda pek merak ettim okuduklarının ne olduğunu, bir gece, gecenin geç bir saatinde Havşan’a ihanet edip bıraktım yazmayı, okuyup güldükleri kitabı alarak okumaya başladım.
Siz kitabın kapağında “8-12 yaş” diye yazdığına bakmayın. 8’i de yanlış, 12’si de… (Hep sorgulamışımdır yayınevleri ya da yazarlar bu yaş gruplarını neye göre belirliyor diye…) Anneleri, babaları kendilerine okursa, “Benim Adım Selen”, 5-7 yaş grubundaki çocukların da çok sevecekler bir kitap. Ama daha önemlisi 8-88 yaş grubundaki çocuklar da keyifle okuyabilirler bu kitabı.
Sonuçta Selen, bizim evin üçüncü kızı oldu.Kitapçılardaki çocuk kitaplarının rafları arasında bulunabilen her “Selen” kitabı alındı ve kahkahalarla okundu.

“Benim Adım Selen”de üç yaşında küçük bir kızdır Selen. Öğrenmeye açık, bilgisi ve donanımı yeterli olmadığından pek çok şeyi yanlış algılayan, ama kişilik sahibi, büyüklerin pek çok davranışına itiraz edip kafa tutan, yine de, kendi yanlışlarını görünce düzeltmeye çalışan, zeki ve şirin bir çocuk..Selen’in soruları, yanıtları, kimi sözler ya da davranışlar karşısındaki tepkileri inanılmaz güzellikte, tam yaşına uygun saflıkta. Büyükleri pek anlamaz Selen. Kendisine “Selenciğim” diye seslenecek yerde, “bebeğim” ya da “cici kız” denmesine çok kızar örneğin. Çünkü o bebek ya da cici kız değil “Selen”dir. Selen örneğin annesinin evi toplamasından da hiç hoşlanmıyor. Çünkü evin toplanması, Selen’in özenle seçip salonu süslemede kullandığı oyuncakların dolaba tıkılması demek. Bir de ablası var Selen’in. Bu ikisinin çekişmeleri ayrı bir güzellikte.
Dizideki kitaplar boyunca Selen de büyür.
Yakınlarda, “Selen” dizisinin son kitabı geçti elime. 10. kitap; “Selen Okulda”.
[2](Demek ki Selen iyice büyümüş artık.) Selen’in ilkokula başlaması ve kimi şeyleri öğrenmesine ilişkin öyküler yer alıyor kitapta.
Selen’le annesinin, babasının (baba biraz geride kalmış ama olsuuuun) ilişkileri, ilkokuldaki ilk günler, yeni arkadaşlar, arkadaşlıklar, çocuğu geriye çekip içine kapanmasına neden olan olaylar, çocuğu öne çıkarıp lider konumuna getiren karşı olaylar, etik değerler vb. öylesine canlı bir biçimde aktarılmış ki, kitabı okurken, kızlarımın daha küçük olduğu dönemlerde sorup durdukları soruları, davranışları anımsadım birden.
Aysel Gürmen, çok iyi bir gözlemci. Çocuk dünyasını çok yakından biliyor ve işlek bir dille, çok güzel bir biçimde anlatıyor. Kitapları eğlendirici olduğu kadar eğitici de. Annesinin Selen’e, gün, hafta, ay, yıl, mevsimler bulmacasını, sayılarda küme ve düzine kavramlarını öğretmekte kullandığı yöntemi tüm anne-babalara öneririm. (Selen Okulda, s. 20-26) Kitabın son öyküsü olan, kimi etik değerlerin ele alındığı “Bu Resimleri Kim Yaptı?” (s. 68-75) öyküsü ise, inanılmaz güzellikte.
34 çocuk kitabı yayınlamış Aysel Gürmen. 2-5 yaştan, 8-12 yaşa kadar geniş bir yelpazeyi kapsıyor yazdıkları. Okuduklarımın hepsi, birbirinden güzel kitaplar.
Yukarıda da değindiğim gibi, anne-babalar kitabın arka kapağında “Selen’in Öyküleri Dizisi, 8-12 yaş çocukları için…” sözüne kanmasınlar sakın. Çocuklarına kitap okumayı seven anne-babaların 5-7 yaş grubundaki çocuklarla, çok büyük bir keyifle paylaşabileceği öyküler yer alıyor bu kitaplarda.
Dizinin son kitabı olan “Selen Okulda”yı, özellikle çocukları ana sınıfına gidecek ve ilkokula başlayacak ana-babalara önermek isterim. Selen de istemez yuvadan ayrılıp ilkokula gitmeyi. Gidince de, başlangıçta pek uyum sağlayamaz ama kendine özgü yöntemlerle çözer tüm sorunları.
Bu öyküleri dinleyen 5-6 yaşındaki çocukların, okul kavramına daha sıcak bakacaklarını sanıyorum. İnanıyorum ki, pek çok çocukta görülen “okul korkusu”nu aşmada çok büyük katkısı olacaktır bu kitapta yer alan öykülerin.
Çocukları eğlendirip güldürerek eğitmek güç bir iş. Aysel Gürmen, başarıyla geliyor üstesinden bu güç işin…

İlgili Link: http://cizgiromanokurlariplatformu.blogspot.com/2008/06/aysel-grmen-selen-syleisi.html

1 yorum:

Aysel Gürmen'in kitap tanıtımını okudum. Ama yazarın sitesini listeye eklememişsiniz... Ben aradım ve buldum; sitesi mevcut! www.ayselgurmen.com